بی شک همه ما دوست داریم که موهایی شاداب زیبا و پرپشت داشته باشیم اما جالب است بدانید که عوامل بسیاری چون سن ژنتیک نحوه ی مراقبت از موها و… بر رشد مو تاثیر دارد.

بنابراین ابتدا باید عواملی که از رشد مو جلوگیری کرده و باعث ریزش می شود را شناسایی و رفع کنیم. در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر رشد وریزش مو میپردازیم و راهکار های ساده و خانگی را به شما ارائه خواهیم داد.

۸ مورد از علل ریزش مو و راهکار درمان

اول از همه باید بدانید که نباید تنها با پیدا کردن چند تار مو در برس یا روی لباس هایتان، نگران ریزش موهایتان باشید. از دست دادن ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو روزانه، طبیعی است. ریزش موها زمانی هشدار دهنده است که موها دسته دسته بریزند و به مرور زمان کم پشت شوند. در این صورت، حتماً به متخصص مراجعه کنید تا بهترین پیشنهاد را در خصوص رشد مو به شما ارائه دهند .

۱.تاثیر استرس و فشار عصبی بر رشد مو :

فشار احساسی کمتر از فشار جسمی باعث ریزش موها می شود، اما ممکن است به عنوان مثال، هنگام طلاق، پس از مرگ عزیزان یا هنگام نگهداری از والدین بیمار و سن دار پیش بیاید. با این وجود، اکثرا فشار احساسی باعث ریزش نمی شود، بلکه مشکلی که وجود دارد را ، تشدید می کند.

در چنین شرایطی، ریزش موها به دلیل فشار احساسی، ریزش بالاخره کاهش می یابد. با وجود اینکه دقیقا نمی دانیم که کاهش استرس به موهای تان کمک می کنند یا خیر، اما بد هم نیست. قطعا می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

۲.عوامل ژنتیکی در رشد مو :

شایع‌ترین علت ریزش موها وراثت است که به آن ریزش مو با الگوی مردانه و ریزش مو با الگوی زنانه هم می‌گویند. ریزش مو معمولاً با افزایش سن رخ می‌دهد و الگویی مشخص و قابل پیش بینی دارد.

ریختن مو در مردان به این شکل است که خط رویش مو (در پیشانی) عقب‌تر می‌رود و قسمت مرکزی سر طاس می‌شود. در زنان، موها به مرور نازک‌تر می‌شوند و حجم اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند. (کم پشت‌تر می‌شوند).

این نوع ریزش مو ارثی است. برای همین، افرادی که در خانواده‌ی خود سابقه‌ی ریزش با الگوی زنانه و یا مردانه دارند، به احتمال زیاد دچارش خواهند شد.

۳.مصرف داروهای شیمیایی:

  • داروهای رقیق کننده خون (مثل هپارین، وارفارین، ریواروکسابان، دابیگاتران، اپیکسابان)
  • داروهای کاهنده ی فشار خون (کارودیلول، آتنولول، بیزوپرولول، متوپرولول، کاپتوپریل، لیزینوپریل، انالاپریل)
  • داروهای هورمونی (آندروژن ‌ها و بعضی داروهای ضد بارداری)
  • داروهای ضد صرع (والپروئیک اسید، کاربامازپین و فنی توئین)
  • داروهای ضد آرتریت (متوترکسات و لفلونوماید)
  • داروهای دیگر: سایمتیدین، ایزوترتینوئین، داروهای ضد تیروئید، کاهنده ی چربی خون، اینترفرون‌ها، ضد عفونی، آمفتامین‌ها، داروهای مسکن غیراستروئیدی، بروموکریپتین، لوودوپا، داروهای ضد سایکوز، ضد اضطراب و به ندرت داروهای ضد افسردگی مثل آمی تریپتیلین.

۴.تخمدان پلی کیستیک در بانوان:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، یک عدم تعادل دیگر در هورمون های جنسی زنانه و مردانه است. میزان بالای آندروژن ممکن است باعث کیست تخمدان، افزایش وزن، ریسک بالای دیابت، تغییرات در دوره ی قاعدگی، ناباروری و کم پشتی مو شود.

 هورمون‌های مردانه (یا آندروژن) در بدن زنان هم تولید می‌شود ولی در افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند، تولید هورمون‌ها بیشتر از حد معمول است.

اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، به احتمال خیلی زیاد، موهای زائد در صورت و بدن شما بیشتر می‌شود، درحالی که موهای سرتان کم پشت می‌شود. اختلال در تخمک گذاری، ایجاد آکنه و افزایش وزن از علائم دیگر این سندروم هستند.

البته گاهی، ریزش موی سر به تنهایی، می‌تواند نشانه‌ی سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. پس باید خیلی آن را جدی بگیرید.

۵.کم کاری یا پرکاری تیروئید:

کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید می تواند باعث ریزش موی معنی داری شود و این به دلیل نقش مهم هورمون تیروئید در استحکام ریشه مو و رشد مو می باشد و در نگهداری مو و تولید موهای جدید نیز نقش موثری دارد. اگر تیروئید درست کار نکند شما به طور نرمال روزانه موهایی را که از دست داده اید جایگزین نمی شود. زیرا این هورمون به نگهداری و رشد مو در ریشه کمک می کند.

مشکل تیروئید نه تنها باعث از دست دادن مو می شود بلکه باعث می شود موها ضعیف، نازک و شکننده شود. مشکل تیروئید باعث از دست دادن مو به طور کلی می شود و تنها ریزش در ناحیه خاص یا تاج سر یا پیشانی را مشاهده نمی کنید.
درمان کم کاری و یا پرکاری تیروئید حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود. برخلاف ریزش هورمونی مو، ریزش به دلیل مشکل تیروئید موقتی است و بعد از تشخیص و درمان به طور کامل متوقف و موهای جدید به تدریج از نازکی و شکنندگی خارج شده و رشد مو افزایش می یابد و موها ضخیم می شوند.

۶.کم خونی وکمبود ویتامین ها:

اگر سطح آهن بدن شما پایین باشد میتواند به موهای شما صدمه بزند. فقر آهن یکی از علل مهم از دست دادن موها می باشد.در تغذیه غلط و نرسیدن مواد لازم مورد نیاز بدن بخصوصی در بیماری های روده ای که جذب مناسبی صورت نمی گیرد میتواند منجر به کمبود آهن معنی داری در بدن شود.

بسیاری از خانم ها ریزش مو در دوران پریود (قاعدگی ) را تجربه کرده اند و این نوع ریزش مو کاملا شبیه ریزش مو در زنان قبل از یائسگی است. علاوه بر آهن کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین D، ویتامین B12، ویتامین C، ویتامین A، چربی و قند، سلنیوم و بیوتین هم باعث ریزش مو می شوند. آسانترین و بهترین راه برای تشخیص نوع ریزش مو ، مشورت با پزشک خانوادگی و گرفتن یک آزمابش خون برای تعیین مقدار آهن بدن است.

۷.افزایش سن:

 ۱۲ % زنان بین سنین ۲۰ تا ۲۹ سالگی درجاتی از موهای خود را از دست می دهند و مقداری موها نازک می شود و در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال در دوران یائسگی نیز حدود ۰ تا ۴۰ % موهای خود را از دست می دهند و در سنین بالای ۸۰ سالگی شانس نگهداری موها فقط ۴۰% است.
در ریزش های هورمونی به دلیل حساسیت ژنتیکی به هورمون دی هیدروتستوسترون ( DHT ) می تواند بالاتر باشد.بخصوص سابقه خانوادگی در این موارد نقش تعیین کننده ای دارد. اگر نگران از دست دادن موهای خود هستید زمان درمان آن بسیار مهم است. بدلیل آنکه از دست دادن مو یک فرآیند تدریجی است و تحت تاثیر DHT است و با این کار ریزش موی خود را به حداقل می رسانید و می توانید موهای خود را برای زمان بیشتری نگهداری کنید.

۸. بارداری و زایمان:

بارداری یکی دیگر از فشارهای جسمی است، که می تواند باعث ریزش مو شود (فشار جسمی و هورمون ها). ریزش مو مرتبط با بارداری بیشتر پس از به دنیا آمدن بچه دیده می شود، تا زمان بارداری.

در دوران بارداری به دلیل سطح بالای هورمون‌ها ریزش کاهش می‌یابد و موها پرپشت تر می‌شوند. در واقع سطح بالای هورمون‌ها، موهای باقی مانده را حفظ می‌کند و مانع ریزش آنها می‌شود.

بعد از زایمان، سیستم بدن به حالت طبیعی خود بر می‌گردد. در نتیجه، تار موهایی که چرخه‌ی رشد آنها به پایان رسیده، می‌ریزند. به همین خاطر، زنانی که تازه زایمان کرده‌اند، یکباره، دچار ریزش موی شدید می‌شوند. معمولاً بعد از ۲ سال بعد از زایمان، موها به حالت طبیعی خود بر می‌گردند.

علل ریزش مو

مقدار طبیعی ریزش مو چقدر است؟

به طور کلی در موهای نرمال هرروز بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد ریزش مو را شاهد هستیم اما اگر موهای شما دسته ای و خیلی بیشتر از این مقدار ریزش دارد ابتدا مطالب بالا را مشاهده کرده و پس از شناسایی علت ریزش مو های خود به پزشک مراجعه و یا از طریق روشهای خانگی زیر موهای خود را تقویت و  رشد مو هایتان را تسریع ببخشید.

نکات مهم برای مراقبت و رشد مو

  • از شامپو به قدری که موهای سرتان را بپوشاند، استفاده کنید. نه بیشتر!
  • موهای خود را با آب داغ یا آب خیلی سرد نشویید. بلکه، آنها را با آب ولرم بشویید.
  • موهای خیس، سه برابر آسیب پذیرتر و شکننده‌تر از موهای خشکند. پس با آنها با ملایمت رفتار کنید.
  • بعد از حمام موهای خود را زیاد با حوله ماساژ ندهید.
  • گره موهای خیس خود را با شانه‌ی دندانه درشت باز کنید. البته، موهای خیس را نباید زیاد شانه کنید.
  • برای مراقبت از موی سر خود، آن را بیشتر از یک ‌بار در روز نشویید.
  • موهای خود را به طور مرتب کوتاه کنید.
  • با استفاده از سرم و ماسک های تقویتی یا پروتئین تراپی رطوبت موی خود را حفظ کنید.
  • عدم استفاده از باد گرم سشوار و درجه حرارت بالای دستگاه‌های حرارتی در هنگام خشک کردن یا حالت دادن مو‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
  • استفاده از روبالشی ساتن یا ابریشمی به جای روبالشی نخی می‌تواند کمک بسیاری  به کاهش ریزش مو‌ها نماید.
  •  ماساژ پوست سر موجب افزایش گردش خون و کاهش استرس شده و در نهایت رشد مو‌ها را موجب می‌شود.
  • داشتن یک برنامه غذایی متعادل که بتواند تمامی انواع ویتأمین، مواد مغذی، پروتئینی و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای رشد مو‌ها را شامل شود.
  • استفاده از برس‌های چوبی و شانه زدن مو‌ها در حد اعتدال در طول هفته انجام شود.
ماسک خانگی برای ریزش مو

روش های خانگی رشد مو

۱.روغن‌ تراپی با روغن های طبیعی:
استفاده از روغن‌های ملایم مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن کرچک، روغن بادام و … هر یک از روغن‌های نامبرده شده دارای ویتأمین و مواد معدنی خاصی هستند که با ماساژ دادن بر روی پوست سر و مو‌ها موجب رشد مو‌ها می‌شود.

۲.حنا:
از گدشته تا به امروز همواره حنا یکی از مواد کاملاً گیاهی و طبیعی بوده که علاوه بر تقویت مو‌ها موجب می‌شود تا مو‌های شما سالم بمانند. و بسیاری از افراد این روش را برای رشد مو توصیه می کنند.

۳.ماسک آب برنج:

یکی از راه‌های درمان ریزش مو، براق نمودن و صافی مو‌ها استفاده از آب برنج است. شما می‌توانید آب برنج بدون نمک را هفته‌ای یک بار امتحان کنید.یی

۴.ماساژ روغن سیاه دانه:

ماساژ روغن‌های طبیعی بر روی پوست سر و مو‌ها موجب گرم شدن و افزایش جریان خون در پوست سر شده و در نتیجه آزاد شدن فولیکول‌های سر را به همراه دارد که موجب افزایش رشد مو می‌شود. روغن سیاه دانه یک روش خانگی رشد مو است که به کار برده می‌شود.

۵.ماسک سفیده و زرده تخم مرغ:

شاید برای شما هم جالب باشد که استفاده از ماسک مو سفیده تخم مرغ به عنوان یک روش خانگی برای رشد مو تا چه اندازه در رشد مو و ایجاد ضخامت در آن‌ها می‌تواند نقش اساسی داشته باشد.

همچنین می توانید زرده تخم مرغ را با سه قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. به موهای خود بمالید و بعد از چند دقیقه فقط با آب سرد بشویید.

۶.ماسک آب پیاز:

ماده معدنی گوگرد در ساختار پیاز از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. هم چنین اگر شخصی دچار مشکل شوره سر باشد با توجه به خاصیت آنتی باکتریالی پیاز علاوه بر از بین بردن عفونت‌ها می‌تواند شوره سر خود را نیز درمان کند.

آب یک عدد پیاز را بگیرید و سپس آن را با ۱-۲ قاشق چای خوری عسل و چند فنجان گلاب (برای خنثی کردن بوی پیاز) ترکیب کنید. این مخلوط را روی موهای خود بمالید و حدود یک ساعت بعد آن را بشویید.

۷.ماسک لیموترش و روغن نارگیل:

لیموترش سرشار از ویتأمین C و B و انواع مواد مغذی مورد نیاز مو است که یکی از شیوه‌های رشد سریع مو در یک هفته با روش خانگی است. ترکیب آن با روغن نارگیل یا روغن زیتون و ماندگاری ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بر روی مو‌ها اثر مثبتی خواهد داشت.

۸.ماسک چای سبز:

چای سبز رشد مو را تحریک می کند و با افزایش متابولیسم که باعث افزایش موی بیشتر می شود، همراه است. برای استفاده از این درمان خانگی برای ریزش مو، ۲ عدد از کیسه های چای سبز را در ۲-۳ فنجان آب داغ قرار دهید. بعد از سرد شدن، می توانید از آن برای ماساژ دادن پوست سر یک بار در هفته استفاده کنید.

راه های ارتباطی ما

  • از طریق تماس تلفنی  با شماره ۰۹۱۲۸۲۴۲۱۲۷
  • از طریق واتساپ شماره تلفن بالا
  • از طریق دایرکت اینستاگرام سالن زیبایی نورژا
  • از طریق گفت و گوی آنلاین در سایت که در گوشه کناری صفحه به شما نمایش داده می شود
  • از طریق مراجعه حضوری به سالن زیبایی نورژا محدوده کریمخان ولیعصر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن