7 درمان خانگی موخوره و انواع آن

فهرست مطالب

موخوره چیست؟

کمتر کسی است که با واژه “تریکوپتیلوزین” آشنایی داشته باشد اما تقریبا همه ما می دانیم که چند شاخه شدن انتهای مو یا موخوره چیست. اصطلاح رایج موخوره به معنای شکافته شدن و چند شاخه شدن یک رشته مو، در نزدیکی انتهای مو است اما حتی با وجود اینکه همیشه این کلمه را می شنویم، اکثر افراد جنبه علمی، عوامل به وجود آورنده و روش های درمان خانگی موخوره را نمی دانند و این دقیقا همان چیزی است که امروز به آن می پردازیم.

درمان خانگی موخوره

عوامل به وجود آورنده موخوره

در ابتدا و قبل از صحبت درباره روش های درمان خانگی موخوره باید کمی در مورد آناتومی موها صحبت کنیم. هر تار موی ما توسط فولیکول های مو واقع در خارجی ترین لایه پوست سر، که به آن اپیدرم نیز می گویند، تولید می شود. به گفته دکتر ساندرا لی (Sandra Lee MD) متخصص پوست ومو و عضو آکادمی پوست آمریکا (FAAD) عملکرد اصلی این ساختارهای تونلی شکل رشد مو است و به طور متوسط، انسان در مجموع حدود ۱۰۰۰۰۰ فولیکول مو دارد.

تارهای قابل رویت مو که از فولیکول‌ها بیرون می‌آیند، به عنوان ساقه مو شناخته می‌شوند. ساقه مو از سه قسمت تشکیل شده است. بصل النخاع، داخلی ترین لایه است و به دنبال آن قشر قرار دارد و کوتیکول در انتهای آن قرار دارد. امروزه تمرکز اصلی ما کوتیکول است که از لایه‌هایی از سلول‌های مرده پوست تشکیل شده است که از عناصر زیرین محافظت می‌کنند.

به طور کلی، کوتیکول‌های آسیب‌دیده علت اصلی تریکوپتیلوزیس یا موخوره هستند، زیرا تارهای مو را بدون محافظت می‌گذارند. این آسیب، قشر مو را در معرض دید قرار می دهد و باعث می شود تا فیبرهای پروتئینی آن از هم باز شوند و در نهایت از هم جدا شوند. بسیاری از عوامل مختلف می توانند باعث ساییدگی کوتیکول شوند، اما به طور کلی، هر اقدامی که لایه بیرونی موهای شما را به خطر می اندازد می تواند مقصر باشد. در ادامه به توضیح برخی از علل ایجاد و درمان خانگی موخوره می پردازیم:

حرارت و گرما زیاد

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که سشوار و اتوی مو از دستتان نمی افتد بی شک دچار موخوره خواهید شد. از آنجایی که رشته های مو نمی توانند حرارت زیاد اتوی مو، سشوار، بابلیس و تمامی دستگاه های حالت دهنده مو را تحمل کنند،

این حرارت به مرور زمان باعث خشک شدن ساقه مو و چند شاخه شدن آن و در نتیجه ایجاد موخوره می شود خصوصا اگر این کار را بدون محافظ انجام دهید ( استفاده از ماسک های مخصوص، کرم مو و روغن های مناسب می تواند تا حدودی از مو در برابر حرارت محافظت کند.) .

شانه زدن موی خیس

موهای شما در حالت خیس و نمدار در حالتی ضعیف تر و شکننده تر قرار دارند و شانه زدن مو ها بعد از حمام یکی از علت های بزرگ موخوره است. چرا که موهای خیس به هم گره خورده و به سختی باز خواهند شد و این باعث می شود که شما ملایمت کمتری در شانه کردن موهایتان داشته باشید در نتیجه ساقه موهای شما خرد و یا چند شاخه خواهد شد. همچنین استفاده از شانه پلاستیکی میتواند در ایجاد موخوره موثر باشد.

رنگ کردن مداوم موها

قرار دادن مواد شیمیایی مضر روی موهای شما نیز منجر به موخوره خواهد شد ودر بیشتر مواقع از اصلی ترین عوامل آن خواهد بود. این پروسه تضعیف مو شامل هر فرآیندی است که در آن مو با مواد شیمیایی در تماس است، مانند رنگ کردن و دکلره موها با مواد مصرفی نامرغوب که حاوی مقادیر بسیاری است ترکیبات شیمیایی است.

به طور معمول ترکیبات موجود در رنگ موهای شیمیایی و پودر های دکلره رطوبت طبیعی و مواد مغذی موهای شما را از بین می برند و باعث خشکی و شکاف انتهای مو ها می شوند. همچنین کوتیکول را ضعیف تر می کند و روند ساییدگی را تسریع می کند و به موهای شما آسیب می رساند. بنابراین بهتر است موهایتان را به طور مداوم رنگ و دکلره نکنید و اگر قصد این کار را داشتید حتما به فرد متخصص این کار و سالن زیبایی معتبر مراجعه کنید تا موهایتان را با کمترین آسیب به رنگ دلخواهتان در آورند.

عوامل آب و هوایی

عوامل آب و هوایی ممکن است در فصل های مختلف متفاوت باشد اما فصل زمستان بیشترین تاثیر را در ایجاد موخوره دارد. با سرد شدن هوا گرمای داخلی و رطوبت موها کاهش خواهد یافت به همین دلیل اگر از آن دسته افرادی باشید که از نرم کننده و ماسک مو استفاده نمی کنید موهایتان بسیار ضعیف، شکننده و دچار موخوره خواهد شد.

شست و شوی نادرست

یکی از عوامل مهم ایجاد موخوره شست و شوی نادرست مو ها است. بهترین نوع شست و شو این است که شما مقدار مناسبی از شامپو را به کف سر و ریشه مو ها ماساژ دهید سپس با آب ولرم آبکشی کنید و از چنگ زدن و ماساژ بیش از حد ساقه مو خودداری نمایید. همچنین استفاده مداوم از شامپوهای سولفات دار و شست و شوی روزانه موها از علل ایجاد موخوره خواهد بود.

علت موخوره در کودکان

علت موخوره کمبود کدام ویتامین است؟

ویتامین E یکی از تاثیر گذار ترین ویتامین ها برای رشد و تغذیه مو و ناخن هاست و کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز مشکلاتی همچون موخوره و ریزش مو خواهد شد. استفاده از ویتامین E به صورت قرص خوراکی یا استعمال خارجی روی موها باعث تسریع روند رشد مو، جلوگیری از ریزش مو و جلوگیری از آسیب های ناشی از صاف یا فر کردن مو با حرارت خواهد شد.

علت موخوره در کودکان

به طور معمول تفکر عموم در رابطه با موهای کودکان مویی نرم، لطیف و کاملا سالم است اماجالب است بدانید که امکان بروز موخوره در کودکان نیز وجود دارد. عوامل ایجاد کننده موخوره در کودکان تقریبا با علل ایجاد موخوره در بزرگسالان یکسان است. به طور کلی هر فرایند طبیعی یا شیمیایی که باعث آسیب به فولیکول مو شود موخوره را به دنبال خواهد داشت بنابراین بهتر است که والدین در انتخاب شامپو، نحوه برس کشیدن مو کودک و شست و شوی آن دقت بیشتری داشته باشند و برای رشد بهتر موها آن ها را چند وقت یکبار اصلاح کنند.

انواع موخوره

موخوره یا چند شاخه شدن مو انواع مختلفی دارد که در تصویر زیر مشاهده خواهید کرد در ادامه علت به وجود آمدن چند مدل از شایع ترین انواع موخوره را برایتان توضیح خواهیم داد.

انواع موخوره و درمان آن

موخوره معمولی یا دوتکه ( Basic Split ): شایع ترین و ابتدایی ترین نوع موخوره دو شاخه شدن یا دوتکه شدن انتهای مو است. در این مرحله بخشی از سلول های داخلی مو هنوز به هممتصل هستند اما بخش عمده آن ها از هم جدا شده و باعث دو شاخه شدن مو شده اند.

موخوره سه تکه یا چنگالی: این حالت نشان دهنده آسیب شدید در مو است و به ندرت اتفاق می افتد. علت به وجود آمدن موخوره چنگالی آسیب دیدن فیبرمو می باشد.

موخوره پرمانند:

این نوع موخوره بیشتر در افرادی که به وضعیت ظاهری و بهداشت مو اهمیت نمیدهند و همچنین افرادی که از رنگ مو و مواد براق کننده زیاد استفاده میکنند دیده میشود.

موخوره شاخه درختی: در این نوع از مو خوره آسیب وارده به فیبر مو در یک سمت بیشتر از سمت دیگر است و باعث شاخه شاخه شدن انتهای مو از یک سمت می شود.

موخوره مخروطی: در این حالت آسیب وارد شده به کوتیکول بیرونی مو است به همین دلیل شکافی دیده نمی شود اما به مرور میتواند به هرکدام از انواع موخوره تبدیل شود.

موخوره گره: این نوع موخوره معمولا در موهای فر و در قسمت درهم پیچیدگی موها ایجاد می شود و شانه زدن نادرست باعث تبدیل این نوع موخوره ها به شکستگی می شود.

موخوره جوانه زده یا گره خورده: این نوع موخوره معمولا به دلیل بافت های خیلی سفت مو و یا خشک کردن و سوزاندن موها در یک ناحیه خاص بوجود بیاید.

موخوره دوحرف Y: این نوع موخوره به شما این هشدار را میدهد که باید هرچه سریعتر اقدامات درمانی لازم برای از بین بردن موخوره خود انجام دهید،زیرا موخوره شما در حال پیشرفت بوده و ساختمان موهای شما روز به روز بدتر و شکننده تر خواهد شد.

موخوره بلند: در این مدل، کوتیکول مو به شدت ضعیف شده است.

موخوره عمیق: این نوع موخوره هم مانند موخوره دراز علت واحدی دارند و باید از مصرف مواد شیمیایی بر روی موها خودداری کنید.

موخوره ضخیم: این نوع موخوره با تغییر بافت مو بر اثر استفاده از داروهای هورمونی و کورتون ها ایجاد میشود.در این مدل بخش هایی که ضخیم تر هستند بافت سالم تری دارند و قسمت های نازک تر دچار آسیب شده اند.در این روش احتمال تغییر رنگ موها به خاکستری وجود دارد.

پیشگیری و درمان خانگی موخوره بدون کوتاهی

متأسفانه ، نمی توان به طور کامل از تریکوپتیلوز پیشگیری کرد و تنها راه حل واقعی کوتاه کردن مو است.به طور کلی، بهتر است هر ۶-۸ هفته یکبار اصلاح منظم انجام شود. اما هنگامی که انتهای چند شاخگی مو قابل مشاهده است، حداقل ۱سانت از موهای بالای قسمت باید کوتاه شود. کوتاه نکردن موخوره ها می تواند شکاف و شکستگی مو را بدتر و از رشد بیشتر موها جلوگیری کند.

اگر نمی خواهید بلندی موهای خود را از دست بدهید، تکنیکی به نام نوک گیری مو وجود دارد که فقط قسمت انتهایی هر تار موی آسیب دیده را کوتاه می کند. روش‌های مختلفی برای درمان موخوره با این تکنیک وجود دارد و می‌توانید ویدیوهای آموزشی زیادی را در اینترنت پیدا کنید تا به شما کمک کنند. حتی اگر این آسیب قابل ترمیم نباشد، همچنان می‌توانید نسبت به بهبود ساقه‌های جدید مو که قوی‌تر هستند و در برابر شکستگی آسیب‌پذیرتر هستند، اقدام کنید.

در ادامه نکاتی از سازمان Healthline در رابطه با پیشگیری از ایجاد انواع موخوره را بیان خواهیم کرد:

  • از شست و شوی روزانه موهایتان بپرهیزید و هنگام شستشو، فقط از نرم کننده و شامپو استفاده کنید.
  • شامپوهای کاملاً طبیعی را انتخاب کنید که حاوی مواد و ترکیبات سنگین و شیمیایی نیستند.
  • از یک شانه با دندانه پهن برای باز کردن موهای خیس استفاده کنید.
  • خدماتی را که به موها آسیب می رساند، مانند رنگ کردن و دکلره با مواد شیمیایی محدود کنید.
  • از مکمل های تقویت کننده مو مانند بیوتین و اسید فولیک استفاده کنید.
  • از اسپری و روغنهای محافظت از مو در برابر حرارت استفاده کنید و استفاده از سشوار واتوی مو را به حداقل برسانید.
  • بعد از حمام از نرم کننده و ماسک مو مخصوص تایپ موهایتان استفاده کنید.
7 درمان خانگی موخوره و انواع آن

۷ روش درمان خانگی موخوره

قبل از صحبت درباره درمان خانگی موخوره باید توجه داشته باشید که اگر موخوره هایتان شدید باشد هیچ یک از کار های زیر نمی تواند موثر واقع شود و تنها درمان قطعی موخوره کوتاه کردن چند سانت از مو یا کات کردن بخش های موخوره دار مو است. بنابرین این روش های درمان خانگی موخوره بیشتر جهت پیشگیری از بروز آن و تقویت ساقه مو است. در مطلبی دیگر ماسک های خانگی و گیاهی را برای درمان موخوره به شما معرفی خواهیم کرد.

۱.ژل آلوئه ورا

امکان ندارد که صحبت از درمان خانگی موخوره یا خشکی پوست صورت باشد و نام آلوئه ورا آورده نشود چرا که ماده ژلاتینی موجود در آلوئه ورا حاوی مقدار زیادی ویتامین E می باشد که استفاده از آن به طور جداگانه روی پوست ست و یا ترکیب این ژل با روغن های طبیعی همچون روغن نارگیل، روغن بادام، روغن آرگان و ماسک مو میتواند به حد زیادی از موخوره پیشگیری کرده و درخشندگی موهایتان را چند برابر کند.

۲.سرکه سیب

یکی دیگر از روشهای موثر درمان خانگی موخوره استفاده از سرکه سیب و ترکیب آن با مواد مغذی دیگر و تهیه ماسک سرکه سیب است. سرکه سیب با خاصیت چربی زدایی فوق العاده اش باعث متعادل شدن چربی کف سر و در نتیجه تقویت و جلوگیری از ریزش مو نیز خواهد شد. برای این کار دو قاشق سرکه سیب را با دو فنجان آب ولرم رقیق کرده و پس از شست و شوی مو با شامپو و نرم کننده موهایتان را با این محلول آبکشی کنید.پیشنهاد می شود که از این درمان خانگی موخوره یک تا دوبار در ماه استفاده کنید.

۳.روغن تراپی

استفاده از روغن های طبیعی از قدیم الایام جزو روش های درمان خانگی موخوره و همچنین طب سنتی بوده است. امروزه نیز انواع روغن ها مانند روغن بادام، روغن کرچک، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آرگان که معروفترین روغن درمانی این روزهاست برای روغن تراپی ساقه و ریشه مو استفاده می کنند. به طور مثال شما با تهیه ماسک خانگی روغن نارگیل در منزل به روش زیر می توانید از بسیاری از مشکلات موهای ما مانند خشکی، شوره سر، ریزش مو و موخوره پیشگیری کنید.

موها و پوست سر خود را با روغن نارگیل به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماساژ دهید و سپس به مدت ۲ ساعت آن را نگه دارید تا پوست سر و ریشه شما بتواند مواد مغذی روغن را جذب کند و درنهایت با یک پاک کننده ملایم بشویید.

۴.عسل

خواص فوق العاده و بی نظیر در تمامی زمینه ها بر کسی پوشیده نیست .عسل به عنوان یک نرم کننده طبیعی برای موهای ما عمل می کند و در نتیجه به درمان قطعی موخوره کمک می کند. موها را زنده می کند و به آن ها درخشندگی بیشتری می بخشد.

برای تهیه ماسک خانگی با عسل، کشک و روغن زیتون را به عسل اضافه کنید. این ماسک مو را بمالید و ۲۵ دقیقه نگه دارید. پس از آن، آن را با مقدار کمی شامپو بشویید و از خواص شگفت انگیز عسل برای درمان موخوره بهره مند شوید.

۵.ویتامین E

ویتامین E یکی از مهم ترین ویتامین ها برای درمان خانگی موخوره است که کمبود آن یکی از علت های بروز موخوره است. شما می توانید با توجه به حجم و اندازه موهایتان تعدادی قرص ویتامین E را در ظرف خالی کرده و سپس به طور مستقیم یا شانه دندانه درشت روی ساقه مو به آرامی ماساژ دهید، موهایتان را باکلاه بپوشانید و پس از یک ساعت با آب ولرم شست و شو دهید.

۶.شیر

استفاده از شیر و ترکیب آن با تخم مرغ نیز یک راه موثر دیگر برای درمان خانگی موخوره است که به روش زیر می توانید آن را انجام دهید:

برای تهیه ماسک خانگی شیر و تخم مرغ ابتدا تخم مرغ را شکسته و زرده آن را جدا کنید و سپس یک دوم قاشق چای خوری شکر و چند قطره روغن زیتون را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. ابتدا موهای خود را با شامپو و آب ولرم شست و شو دهید و بعد این ماسک خانگی را روی قسمت موخوره اعمال کنید.و بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه با آب سرد شستشو دهید.

۷.ماست

ماست تازه را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست سر خود بمالید و سپس آن را با شامپو بشویید، این رطوبت مورد نیاز را به موهای شما می دهد و از انواع موخوره پیشگیری خواهد کرد. مطمئن شوید که ماست را مستقیماً از یخچال نزنید زیرا باعث سرماخوردگی یاحتی ریزش موهای شما می شود.

راه های ارتباطی

  • از طریق تماس تلفنی  با شماره ۰۹۱۲۸۲۴۲۱۲۷
  • از طریق واتساپ شماره تلفن بالا
  • از طریق دایرکت اینستاگرام سالن زیبایی نورژا
  • از طریق گفت و گوی آنلاین در سایت که در گوشه کناری صفحه به شما نمایش داده می شود
  • از طریق مراجعه حضوری به سالن زیبایی نورژا محدوده کریمخان ولیعصر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن