اسکار پوستی چیست؟

پوست یک اندام بدون درز است، مانند یک پارچه ظریف که از دارایی های ارزشمند محافظت می کند. یک تکه ابریشم را تصور کنید. فقط یک پارگی کوچک می تواند تفاوت بزرگی در ظاهر آن ایجاد کند این مسئله در مورد پوست هم همینطور است. هر گونه سوختگی، جراحت یا آسیب های دیگر، مانند جراحی، می تواند باعث ایجاد اسکار پوستی شود.

از آنجایی که صورت شما دائماً در معرض عوامل محیطی قرار می گیرد، زخم های این قسمت از بدن شما ممکن است بهبودی سخت تری داشته باشند. در حالی که ممکن است بتوانید سایر نواحی بدن خود را در حین بهبود زخم بپوشانید یا از آن محافظت کنید، صورت شما در بیشتر ساعات روز در برابر عناصر تشدید کننده زخم یا جای زخم قرار دارد. ممکن است محافظت کامل از زخم‌های صورت در حین بهبودی امکان‌پذیر نباشد، و ممکن است جلوگیری از ساییده شدن درمان‌ها (مانند پمادها، کرم‌ها) دشوار باشد.

انواع اسکار پوستی

اسکارهای کلوئیدی: این اسکارها نتیجه یک روند بهبودی بیش از حد تهاجمی هستند. آنها فراتر از آسیب اصلی گسترش می یابند. با گذشت زمان، یک اسکار کلوئید ممکن است حرکت را مختل کند. درمان‌ها شامل جراحی برای برداشتن جای زخم، تزریق استروئید یا ورقه‌های سیلیکونی برای صاف کردن جای زخم است. کلوئیدهای کوچکتر را می توان با استفاده از کرایوتراپی (انجماد درمانی با استفاده از نیتروژن مایع) درمان کرد. همچنین می توانید با استفاده از درمان فشاری یا پدهای ژل با سیلیکون در هنگام آسیب دیدگی از تشکیل کلوئید جلوگیری کنید. اسکارهای کلوئیدی در میان افرادی که پوست تیره دارند بیشتر دیده می شود.

اسکارهای انقباضی: اگر پوست شما سوخته است، ممکن است اسکار پوستی انقباضی داشته باشید. این اسکارها پوست را سفت می‌کنند که می‌تواند توانایی حرکت شما را مختل کند. اسکارهای انقباضی نیز ممکن است عمیق تر شوند و بر عضلات و اعصاب تأثیر بگذارند.

اسکار هایپرتروفیک: این نوع از اسکار پوستی برجسته و قرمز رنگ هستند که شبیه به کلوئید هستند . درمان این از اسکار پوستی شامل تزریق استروئید برای کاهش التهاب یا ورقه های سیلیکونی است که جای زخم را صاف می کند.

جای جوش: اگر آکنه شدید داشته اید، احتمالاً همچنان زخم هایی از آن روی صورت و بدنتان به جا مانده اند. انواع مختلفی از اسکار آکنه وجود دارد که از حفره های عمیق گرفته تا اسکارهایی که از نظر ظاهری زاویه دار یا موجی هستند را شامل می شود و درمان آنها به نوع اسکار پوستی ای که دارید بستگی دارد.

اسکار پوستی

روش های درمان اسکار پوستی

میکرودرم آبریژن

میکرودرم ابریژن یکی از موثرترین و پرطرفدارترین روش ها برای درمان اسکارهای صورت است. برخلاف کیت های میکرودرم ابریژن که می توانید از داروخانه خریداری کنید، میکرودرم ابریژن توسط متخصص پوست انجام می شود. آنها از یک درمارولر یا یک دستگاه مخصوص میکرودرم برای ایجاد خراش و لایه برداری لایه بالایی پوست صورت شما استفاده می کنند. عوراض و مزایا این روش عبارتند از :

مزایا:
  • کاهش و برطرف کردن پین و چروکهای پوستی
  • درمان بالای ۵۰ درصد از انواع اسکار پوستی
  • درمان آفتاب سوختگی و لک های پیری
عوارض احتمالی:

توجه داشته باشید که تمامی روش های درمانی اگر به طرز نادرست وتوسط فرد غیر متخصص انجام شوند و یا در مراقبت های بعد از درمان کوتاهی داشته باشید ممکن است با عوارض همراه باشد. برخی از عوارض دزمان اسکار پوستی با میکرودرم آبریژن عبارتند از :

  • این روش برای افراد دارای پوست حساس و بیماری های خود ایمنی روش درمان مناسبی نیست.
  • ممکن است با کمی درد همراه باشد.
  • درصورت انجام آن توسط فرد غیر متخصص ممکن است با عفونت، تورم و قرمزی شدید و تیره شدن پوست همراه باشد.

پیلینگ یا لایه برداری شیمیایی

در روش لایه برداری شیمیایی یا پیلینگراز محلولی حاوی اسید که معمولا شامل اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک یا اسید رتینوئیک است بر روی لایه اپیدرم استفاده و در نتیجه، لایه بالایی پوست (اپیدرم) لایه برداری می شود البته این اسید ها برای پوست ضرری ندارند و در بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود اما در این فرایند مقدار بیشتری از آن استفاده می شود.

سه نوع لایه برداری شیمیایی وجود دارد:

لایه برداری عمیق: در این لایه برداری از اسید فنول فتالئین استفاده می کنند و رایج ترین نوع مورد استفاده برای اسکار پوستی است زیرا به عمق پوست نفوذ می کند و در درمان زخم های عمیق کاربرد بیشتری دارد. لایه برداری عمیق به حدی شدید است که به گفته انجمن جراحی پوست آمریکا، بهبودی آن تا سه هفته طول می کشد. صورت شما بانداژ می شود و پانسمان ها باید چندین بار در روز تعویض شوند. همچنین ممکن است برای جلوگیری از بیماری نیاز به مصرف داروهای ضد ویروسی داشته باشید.

لایه برداری سطحی: این لایه برداری اثرات ملایم تری دارد و ممکن است اسکارهای پوستی ضغیف تر را کمرنگ کند.

لایه برداری متوسط: این روش برای کمرنگ کردن اسکار پوستی استفاده می شود اما اسید گلیکولیک موجود د این نوع لایه برداری اغلب برای درمان های ضد پیری نیز استفاده می شود.

لایه برداری های شیمیایی روش های محبوبی برای پوست هستند، بنابراین به طور گسترده ای در دسترس هستند. با این حال، برای درمان اسکار پوستی ، فقط باید از طریق یک متخصص پوست در زمینه لایه برداری کنید.

مزایا:
  • درمان انواع اسکار پوستی مثل جای زخم، جای جوش و …
  • درمان هایپرپیگمنتاسیون
  • بر طرف کردن و درمان خطوط و چین و چروک های ریز علاوه بر اسکار پوستی
  • جلوگیری از تولید بیش از حد سبوم
عوارض احتمالی:
  • ممکن است باعث تحریک پوست های حساس و تشدید اگزما شود.
  • ممکن است علائم روزاسه و پسوریازیس را تشدید کند.
  • این درمان برای بانوان باردار و شیرده توصیه نمی شود.
  • این روش برای کسانی که پوست تیره تری دارند بازخورد مناسبی نخواهد داشت.

لیزر درمانی

لایه برداری با لیزر هم مانند روش های لایه برداری شیمیایی و میکرودرم آبریژن به درمان اسکار پوستی از طریق حذف لایه بالایی پوست (اپیدرم) می پردازد اما بر خلاف اسیدها و ابزارها، در لایه برداری با لیزر از پرتوهای لیزر پرقدرت برای از بین بردن سطح پوست استفاده می کند.

درمان اسکار پوستی با لیزر به دو روش انجام می شود:

لیزر اربیوم: لایه‌برداری با لیزر اربیوم یکی از انواع لیزرهای فرسایشی است که نسبت به سایر روش‌های جوانسازی پوست با لیزر تهاجمی‌تر است. فرسایشی بودن لیزر اربیوم به این معنا است که در این روش برای تبخیر سلول‌های پوستی از گرمای شدید استفاده می‌شود؛ در صورتی که لیزرهای غیرفرسایشی سلول‌های پوست را از بین نمی‌برند. لیزر اربیوم با تولید گرما رشد و تولید کلاژن را تحریک کرده، پوست را سفت می‌کند و سلول‌های پوستی آسیب‌دیده یا رنگ‌دانه‌های موجود در پوست را از بین می‌برد.

لیزر دی اکسید کربن(CO2): لیزر CO2 فرکشنال یکی از معروف ترین لیزرها در پزشکی است.لیزرهای فرکشنال تنها نواحی خاصی از پوست را هدف قرار داده و نواحی نقطه نقطه مانند ایجاد کرده و نواحی مابین نقاط عملا بدون آسیب دیدگی و تاثیرگذاری باقی می مانند. ولی لیزرهای غیرفرکشنال، کل ناحیه هدف را تخریب می کنند. در نتیجه لیزر فرکشنال تنها باعث آسیب جزئی به پوست شده و پوست بسیار سریع تر از حالت غیر فرکشنال ترمیم می یابد.

مزایا:
  • لایه برداری با لیزر نسبت به سایر درمان ها زمان بهبودی سریع تری (۳ تا ۱۰ روز) دارد.
  • . اصلاح آسیب‌های ناشی از اشعه UV آفتاب و جای زخم و اسکار پوستی از جمله تاثیرات این لیزر است.
  • اصلاح رنگ پوست و یک دست شدن پوست
  • تحریک کلاژن سازی و در نتیجه سفت و شاداب شدن پوست
  • برخی از انواع زگیل (کراتوزها)، لتینگوها (خال‌های قهوه‌ای رنگ ناشی از پیری یا آسیب نوری)، کارسینوم‌های سطحی و دیگر ضایعات پوستی که عمق زیادی نداشته باشند، با استفاده از این لیزر درمان می‌شوند.
عوارض احتمالی:
  • برای افرادی که دارای آکنهفعال روی صورتشان هستند، انتخاب خوبی نیست.
  • برای افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، چندان موثر نیست.
  • می تواند باعث عفونت، جای زخم و تغییر در رنگدانه های پوست شود.
درمان اسکار و لک پوستی

۳ روش درمان خانگی اسکار پوستی

درمان‌های خانگی روشی مقرون‌به‌صرفه‌تر و کم‌تهاجمی‌تر برای درمان زخم‌های صورت در نظر گرفته می‌شوند. حتی می توان گفت بسیاری از این داروها در حال حاضر در انبار یا کابینت دارویی شما موجود است. در زیر چند گزینه وجود دارد:

وازلین: قطعا همه شما با این ماده آشنایی دارید؛ وازلین یا ژله نفتی با خاصیت چرب نگه داشتن و آبرسانی ای که دارد می تواند باعث جلوگیری از تبدیل جای زخم و آکنه به اسکار پوستی شود.

کیت های سفید کننده: این کیت ها شامل درمارولر و مواد مغذیوکوکتل های درمانی صورت هستند که بدون نسخه در داروخانه ها و سایت های معتبر قابل تهیه هستند.

عسل: قطعا خواص فوق العاده عسل بر هیچکی پوشیده نیست؛ در این مورد هم عسل ممکن است به کاهش قرمزی و عفونت کمک کند.

مزایا:
  • درمان های خانگی مقرون به صرفه ترین گزینه ها هستند.
  • درمان های خانگیمعمولا بی خطر و در دسترس هستند وموارد مورد نیاز را میتوان به راحتی از داروخانه ها یا فروشگاه ها تهیه کرد.
عوارض احتمالی:
  • هیچ تضمینی وجود ندارد که درمان های خانگی به طور موثر اسکار پوستی را درمان کنند، و تحقیقات کمی برای تایید اثربخشی آنها انجام شده است.
  • به دلیل نداشتن تخصصو اطلاعات کافی خطر واکنش های آلرژیک پوست وجود دارد.

روش های پیشگیری از ایجاد اسکار پوستی

  • درمان زخم های پوستی می تواند در وهله اول به، به حداقل رساندن یا حتی جلوگیری از ایجاد اسکار پوستی کمک کند. اگر زخم یا بریدگی روی صورت خود دارید، مطمئن شوید که آن را تمیز نگه دارید. استفاده از وازلین روی زخم می تواند به مرطوب نگه داشتن زخم و جلوگیری از تشکیل دلمه کمک کند. استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی مانند نئوسپورین ضروری نیست، زیرا شستن زخم با آب و صابون ملایم کافی است.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند به کاهش ظاهر اسکار پوستی پس از بهبودی کمک کند. با استفاده از کرم ضد آفتاب هر روز بر روی صورت خود، می توانید از قهوه ای یا قرمز شدن جای زخم بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری کنید. در برخی موارد، ضد آفتاب حتی می تواند به محو شدن جای زخم ها کمک کند. حتما از SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • درمان های متعددی برای اسکار صورت موجود است، اما انتخاب نهایی به بودجه، خطرات و نوع اسکار صورت یا بدن شما بستگی دارد. دریافت مشاوره از متخصص پوست برای تعیین بهترین گزینه برای شما مهم است. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که بیشتر اسکارها دائمی هستند. اگرچه یک درمان معین ممکن است ظاهر اسکار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما ممکن است جای زخم را به طور کامل از بین نبرد.
  • هنگامی که یک زخم به یک اسکار تبدیل شود، احتمال بدتر شدن آن وجود ندارد. اگر ناحیه شروع به خارش، قرمز شدن یاتورم کرد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.اسکارهای آکنه سرسخت هستند و هیچ درمان واحدی برای همه وجود ندارد. بسته به نوع اسکار، نوع پوست و شدت جای زخم، یک یا ترکیبی از روش‌های ذکر شده ممکن است ظاهر پوست شما را بهبود بخشد.
  • مراقبت از پوست در منزل استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند به داشتن بین پوستی بدون اسکار و جای زخم کمک کند. برخی از کرم‌های دارویی، مانند آن‌هایی که حاوی آزلائیک اسید یا اسیدهای هیدروکسیل هستند نیز ممکن است کمک کنند.
  • ترمیم کننده هایی که بافت نرم دارند، تزریق کلاژن، چربی یا سایر مواد به زیر پوست می تواند فرورفتگی های پوست در اثر جای زخم را پر کند. در این روش هدف این است که اسکارها کمرنگ شده و کمتر دیده شوند. نتایج موقتی هستند، بنابراین برای حفظ اثر به تکرار درمان نیاز است. این روش خطر کمی برای تغییر رنگ پوست دارد.

راه های ارتباطی

  • از طریق تماس تلفنی  با شماره ۰۹۱۲۸۲۴۲۱۲۷
  • از طریق واتساپ شماره تلفن بالا
  • از طریق دایرکت اینستاگرام سالن زیبایی نورژا
  • از طریق گفت و گوی آنلاین در سایت که در گوشه کناری صفحه به شما نمایش داده می شود
  • از طریق مراجعه حضوری به سالن زیبایی نورژا محدوده کریمخان ولیعصر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن