منافذ پوست چیست ؟

پوست صورت همه ما دارای منافذی است که کاربرد آن ها تنفس و اکسیژن رسانی به پوست است. اما در برخی مواقع و در پوست یک سری افراد این روزنه ها بیشتر از حد طبیعی باز می شوند و جلوه زیبایی روی پوست ندارند.

 بنابراین افراد به دنبال بهترین راه برای بستن منافذ باز پوست می روند. منافذ پوستی در واقع محل تجمع فولیکول های مو و چربی هستند و بیش از حد باز شدن این روزنه ها به عوامل زیادی بستگی دارد که به توضیح و ارائه راهکار برای بستن آن ها خواهیم پرداخت البته بستن به معنای مسدود شد منافذ صورت نیست بلکه به معنای جمع تر شدن آن است.

منافذ صورت به چه دلیل باز می شوند؟

با بالا رفتن سن و مراقبت های نادرست پوستی صورت دچار انواع عارضه ها مانند باز شدن بیش از حد منافذ پوست صورت لک های پوستی و … می شود اما به طور کلی عوامل زیادی وجود دارند که می توانند پوست را در سنین پایین نیز دچار عوارض کنند در ادامه این عوامل را به طور مختصر معرفی و شرح خواهیم داد.

لوازم آرایشی نامناسب:

اگر لوازم آرایشی مورد استفاده تان با نوع پوستتان همخوانی نداشته باشد باعث چرب تر یا خشک تر شدن پوست شما می شود و همین امر آسیب های زیادی به پوست صورت وارد می کند. علاوه بر این استفاده از لوازم آرایشی فیک و بی کیفیت که دارای نام و برند مشخصی نیستند می تواند آسیب های زیادی را به وجود آورند که یکی از آن ها ایجاد منافذ باز صورت است.

بالا رفتن سن:

با بالا رفتن سن پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد چرا که تولید الاستین و کلاژن به پایین ترین حد خود می رسد. این مواد عوامل نگه دارنده پوست هستند و با کمتر تولید شدن آن ها پوست دچار افتادگی شده و منافذ بیش از حد گشاد می شوند و زیبایی پوست را دچار نقص می کنند.

عوامل ژنتیکی:

برخی افراد از سنین پایین و بدو تولد دارای منافذی روی صورت هستند که بیشتر روی بینی و گونه ها مشاهده می شوند. و در ادامه با تجمع آلودگی و مراقبت نکردن از پوست بیشتر نمایان می شوند.همچنین مشکلات هورمونی و برخی بیماری ها نیز باعث بازتر شدن منافذ پوست می شود.

لایه برداری بی رویه:

اگر مشکل منافذ پوستتان زیاد باشد و بدون مشورت با مشاور یا پزشک به خود درمانی و بستن منافذ باز پوست بپردازید ممکن است باعث تشدید این عارضه شوید. استفاده بیش از حد از اسکراب ماسک و کرم های لایه بردار برای بستن منافذ باز و درمان جوش های سرسیاه باعث خشک شدن و دهیدراته شدن پوست و باز تر شدن منافذ پوست صورت می شود.

عوامل محیطی:

نور آفتاب آلودگی هوا و خشکی پوست صورت می تواند از عوامل بسیار موثر بر بازتر شدن منافذ پوست صورت باشد. بنابراین استفاده از ضدآفتاب و داشتن روتین پوستی مناسب به بستن منافذ باز صورت و پیش گیری از وقوع این عارضه کمک بسیاری خواهد داشت.

رژیم غذایی نامناسب:

رژیم غذایی و سبک زندگی ما بیشترین تاثیر را بر سلامت جسمی ما از جمله سلامت پوست ما دارد مصرف بیش از حد غذاهای چرب و شور باعث بالا رفتن سطح چربی پوست  و در نتیجه بازتر شدن منافذ صورت می شود.

چرا باید اقدام به بستن منافذ باز پوست کنیم؟

علاوه بر این که این منافذ بر زیبایی پوست تاثیر می گذارند و باعث کاهش زیبایی و یک دستی پوست می شود. باز شدن این منافذ باعث می شود که جایگاهی برای تجمع آلودگی ها و تشکیل جوش های سر سیاه ایجاد شود. این جوش ها و آلودگی ها می توانند خواستگاه بیماری های پوستی زیادی شوند که در دراز مدت آسیب های زیادی به پوست صورت وارد می کند.

راه های پیشگیری از به وجود آمدن منافذ پوست

  • استفاده از ضدآفتاب و شوینده و تونر مناسب با نوع پوست صورتتان و داشتن روتین پوستی روزانه و منظم
  • استفاده از ماسک و کرم های لایه بردار خانگی یا صنعتی معتبر
  • انجام فیشیال تخصصی صورت
  • داشتن رژیم غذایی مناسب
  • دستکاری نکردن جوش و لک های پوستی
  • مصرف آب کافی در طول روز

۵ ماسک خانگی برای بستن منافذ باز صورت

برای درمان منافذ باز پوست صورت راهکار های بسیاری وجود دارد که برخی از آن ها ماسک های خانگی و برخی دیگر درمان های کلینیکی هستند.

ماسک خانگی شیر و ژلاتین

مقدار مناسبی از شیر و ژلاتین را با نسبت های مساوی با هم ترکیب کنید و روی پوست بگذارید تا خشک شود این کار را سه بار تکرار کنید تا سه لایه ماسک روی پوستتان قرار بگیرد. پس از ۲۰ تا ۲۵ دقیقه ماسک را به آرامی از پوست صورتتان جدا کنید. اگر پوست حساسی دارید ماسک را با آب ورم بشویید.

ماسک ماست و نمک

از قدیم الایام نمک را به عنوان ماده ای ضد آلودگی و ضد عفونی کننده می نامند. امروزه نیز این ماده خوراکی می تواند به پاکسازی منافذ پوست صورت کمک زیادی کند. برای تهیه این ماسک ۴ قاشق غذاخوری ماست را با ۱ قاشق غذاخوری ترکیب کنید و  آن قدر هم بزنید تا دانه های نمک قابل مشاهده نباشند.

ماسک را روی صورت خود بمالید و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بشوید. در صورت تمایل می توانید به آن کمی آبلیمو و عسل نیز اضافه کنید تا تاثیر این ماسک بر بستن منافذ باز صورت بیشتر شود.

ماسک عسل و دارچین

یک قاشق غذا خوری دارچین را با یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید تا خمیر قهوه ای رنگی به وجود آید خمیر به دست آمده را روی تمام سطح پوست به ویژه نقاط دارای جوش سرسیاه قراردهید و پس از خشک شدن با آب ورم بشویید. این ترکیب تاثیر فوق العاده ای بر از بین بردن جوش سرسیاه دارد.

ماسک خانگی خاک رس

یک قاشق خاک رس را با مقداری آب گرم ترکیب کنید تا خمیر نرمی به دست آید خمیر را روی صورت بگذارید و پس از ۱۵ دقیقه با آب ورم بشویید. توجه داشته باشید که برای تهیه این ماسک بهتر است از خاک رس آبی یا سفید استفاده کنید. برای دیدن اثرات این ماسک دو بار در ماه از این ترکیب استفاده کنید.

ماسک آبلیمو و سفیده تخم مرغ

ریختن سفیده تخم‌مرغ بر روی پوست آن را جمع می‌کند. همین ویژگی باعث می‌شود که سفیده تخم‌مرغ درمان مناسبی برای بستن منافذ باز پوست باشد. ترکیب سفیده تخم‌مرغ با آب لیموی تازه یک ترکیب معجزه‌آسا برای منافذ پوست است. این ماسک را می‌توانید با ترکیب یک عدد سفیده تخم‌مرغ و دو قاشق چای‌خوری آب لیموی تازه درست کنید. این ترکیب را روی کل سطح خود بکشید و بعد از خشک شدن آن را با آب ولرم کاملا بشویید.

درمان خانگی منافذ باز پوست

روش‌های کلینیکی برای درمان منافذ باز پوست

روش‌های خانگی برای بستن منافذ پوست، نیاز به زمانی طولانی برای اثرگذاری دارند و معمولا نمی‌توانند منافذ پوست را در مراحل پیشرفته‌تر درمان کنند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که در مواردی که برای درمان عجله دارید یا منافذ پوست به راحتی قابل‌تشخیص هستند، از روش‌های کلینیکی برای تنگ کردن منافذ پوست استفاده کنید. در ادامه این بخش تعدادی از موثرترین روش‌های درمان منافذ باز پوست را معرفی می‌کنیم.

لایه‌برداری پوست

یکی از راهکارهای ابتدایی برای حل انواع مشکلات پوستی از جمله باز شدن منافذ پوست، استفاده از مواد شیمیایی لایه‌بردار است. این مواد با برداشتن لایه‌های مرده و آسیب‌دیده پوست زمینه را برای ترمیم آن و ایجاد پوستی سالم‌تر و شاداب‌تر فراهم خواهد کرد. در مواردی که لایه‌برداری به منظور درمان منافذ پوستی و بستن آن‌ها به کار گرفته می‌شود، از اسید تری کلرواستیک به عنوان ماده اصلی لایه‌بردار استفاده خواهد شد.

برای لایه‌برداری پوست از طریق این ماده تخصص زیادی لازم است و به همین دلیل شخص در مدت ۵ تا ۷ روز زمان درمان باید بستری شده و تحت نظر متخصص باشد. از این روش برای درمان منافذ عمیق و گسترده پوست استفاده می‌شود. اما برای منافذ سطحی‌تر و خفیف‌تر می‌توان از مواد سبک‌تری استفاده کرد.

لیزر درمانی

لیزر اشعه‌ای با قدرت زیاد است که می‌تواند سلول‌های پوستی را تحریک کند و روند تولید کلاژن را سریع‌تر کند. این روش نیازی به بیهوشی، بی‌حسی یا برش پوست ندارد و با کمترین تهاجم به تنگ‌تر شدن و نهایتا از بین رفتن منافذ پوستی کمک زیادی می‌کند. در درمان منافذ پوست با لیزر از انواع مختلف لیزر نظیر ان دی یاگ یا کیوسوئیچ استفاده می‌شود.

این لیزرها دارای طول موج‌ها و قدرت‌های متفاوتی هستند و به همین دلیل اثرات مختلفی بر روی بستن منافذ باز پوست خواهند گذاشت. در روش درمان منافذ پوست با لیزر، طول موج مشخصی از لیزر با قدرت کنترل شده‌ای به ناحیه تحت درمان تابانده می‌شود. این اشعه با نفوذ به لایه‌های زیرین پوست و تحریک سلول‌های تولیدکننده کلاژن باعث افزایش شادابی و طراوت پوست می‌شود و به مرور زمان منافذ سطح پوست را کوچک‌تر خواهد کرد.

استفاده از لیزر برای درمان آسیب‌های دیگر پوست نیز مفید است و می‌تواند منافذ بسیار گشاد پوستی را نیز درمان کند. اصلی‌ترین نوع لیزری که در این روش استفاده می‌شود، لیزرفرکشنال است. در این شیوه درمانی پرتوهای ریز لیزر با قدرت زیاد به لایه آسیب‌دیده پوست تابانده می‌شوند تا با از بین بردن بخش آسیب‌دیده، زمینه را برای ایجاد بافت سالم پوست فراهم کنند. به منظور درمان منافذ پوست با استفاده از لیزر فرکشنال باید پوست کاملا تمیز و عاری از هرگونه مواد آرایشی باشد.

همچنین لازم است که بیمار قبل از مراجعه برای عمل به خوبی معاینه شده باشد تا تعداد جلسات موردنیاز و قدرت لیزر با دقت تعیین شود. انجام این عمل نیازی به بیهوشی و بی‌حسی ندارد و کاملا بدون درد است. بعد از آن نیز پوست درخشان‌تر و شفاف‌تر می‌شود و همین موضوع باعث جوان‌تر و زیباتر شدن فرد خواهد شد. این روش عارضه خاص و طولانی مدتی ندارد و بدون هیچ‌گونه زخم یا جراحتی به بهبود شرایط پوست و بستن منافذ باز آن کمک می‌کند.

تعیین دقیق تعداد جلسات درمانی با لیزر بر عهده پزشک متخصص است. اما معمولا برای درمان منافذ باز پوست عادی در بیماری که شرایط ایده آلی دارد، حدود ۴ تا ۵ جلسه با فاصله‌های ۱ تا ۴ هفته لازم است. مدت زمان هر جلسه نیز بسته به شرایط بیمار، سن، نوع پوست و شدت آسیب از ۵ دقیقه تا ۱ ساعت متغیر است.

بعد از عمل لیزر از نور آفتاب دوری کرده و حتما از کرم‌های ضد آفتاب مخصوص استفاده کنید. با رعایت دقیق و درست دستورالعمل‌های پزشک پس از هر جلسه لیزر ماندگاری نتایج این عمل بیشتر خواهد شد و حتی ممکن است تا آخر عمر نیز شما را از شر منافذ باز پوست و آسیب‌های ناشی از آن در امان نگه دارد.

سخن پایانی

با توجه به توضیحاتی که در مقاله ذکر شد اگر هنوز هم برای درمان و بستن منافذ باز صورت خود دچار سردرگمی هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از طریق راه های ارتباطی ما با ما در تماس باشید و سوالات خود را مطرح کنید.

همچنین هنرجویان و همکاران عزیز در تمامی رشته پر طرفدار و پر در آمد لاین های زیبایی  نیز می توانند با مراجعه به صفحه آموزش و یا پیج اینستاگرام ما و پس مشاهده نمونه کار های سالن زیبایی نورژا از طریق راه های  ارتباطی برای شرکت در دوره های مبتدی تا تخصصی به صورت خصوصی وعمومی  به دو روش حضوری و آنلاین با مشاورین ما در تماس باشند.

راه های ارتباطی ما

  • از طریق تماس تلفنی  با شماره ۰۹۱۲۸۲۴۲۱۲۷
  • از طریق واتساپ شماره تلفن بالا
  • از طریق دایرکت اینستاگرام سالن زیبایی نورژا
  • از طریق گفت و گوی آنلاین در سایت که در گوشه کناری صفحه به شما نمایش داده می شود
  • از طریق مراجعه حضوری به سالن زیبایی نورژا محدوده کریمخان ولیعصر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن